logo

  • Trang chủ
  • Giới thiệu
    • Thư ngỏ
    • Khái quát về Trung tâm
    • Nhân lực Trung tâm
      • Thành viên Trung tâm
      • Cộng tác viên
    • Giới thiệu Khoa Văn hóa học
      • Khái quát về Khoa
      • Nhân lực của Khoa
  • Tin tức
    • Tin nhà (Trung tâm)
    • Tin ngành
    • Tin liên quan
  • Đào tạo - Huấn luyện
    • Các chương trình
    • Tổ chức và Hiệu quả
    • Đào tạo ở Khoa VHH
      • Chương trình đào tạo
      • Kết quả đào tạo
  • Nghiên cứu
    • Lý luận văn hóa học
      • LLVHH: Những vấn đề chung
      • VHH: Phương pháp nghiên cứu
      • VHH: Các trường phái - trào lưu
      • Loại hình và phổ quát văn hóa
      • Các bình diện của văn hóa
      • Văn hóa học so sánh
      • Vũ trụ quan phương Đông
      • Văn hóa và phát triển
      • VHH và các khoa học giáp ranh
    • Văn hóa Việt Nam
      • VHVN: Những vấn đề chung
      • Văn hóa cổ-trung đại ở Viêt Nam
      • Văn hóa các dân tộc thiểu số
      • Văn hóa Nam Bộ
      • Văn hóa nhận thức
      • Văn hóa tổ chức đời sống tập thể
      • Văn hóa tổ chức đời sống cá nhân
      • Văn hóa ứng xử với môi trường tự nhiên
      • Văn hóa ứng xử với môi trường xã hội
    • Văn hóa thế giới
      • VH Phương Đông: Những vấn đề chung
      • VH Phương Tây: Những vấn đề chung
      • Quan hệ văn hóa Đông - Tây
      • Văn hóa Trung Hoa và Đông Bắc Á
      • Văn hóa Đông Nam Á
      • Văn hóa Nam Á và Tây Nam Á
      • Văn hóa châu Âu
      • Văn hóa châu Mỹ
      • Văn hóa châu Phi và châu Úc
    • Văn hóa học ứng dụng
      • VHƯD: Những vấn đề chung
      • VHH nghệ thuật
      • Văn hóa đại chúng
      • Văn hóa giao tiếp
      • Văn hóa du lịch
      • Văn hóa đô thị
      • Văn hóa kinh tế
      • Văn hóa quản trị
      • Văn hóa giáo dục - khoa học
    • Tài liệu phổ cập VHH
      • Văn hóa Việt Nam
      • Văn hóa thế giới
      • VHH ứng dụng
    • Tài liệu tiếng nước ngoài
      • Theory of Culturology
      • Vietnamese Culture
      • Applied Culturology
      • Other Cultures
      • 中文
      • Pусский язык
    • Thư Viện Số (Sách - Ảnh - Video)
      • Tủ sách Văn hoá học
      • Thư viện ảnh
      • Thư viện video
    • Các nhà văn hóa học nổi tiếng
  • Tiện ích
    • Dịch vụ Văn hóa học
    • Dịch vụ ngoài VHH
    • Trợ giúp vi tính
    • Từ điển Văn hóa học
    • Thư viện TT và Khoa
    • Tổng mục lục website
    • Tủ sách VHH Sài Gòn
    • Giải đáp thắc mắc
  • Thư giãn VHH
    • Văn chương Việt Nam
    • Văn chương nước ngoài
    • Nghệ thuật Việt Nam
    • Nghệ thuật thế giới
    • Hình ảnh vui
    • Video vui
  • Diễn đàn
  • Liên hệ
  • Trang chủ
  • Nghiên cứu
  • Tài liệu tiếng nước ngoài
  • Vietnamese Culture
Saturday, 01 December 2007 04:30

Phan Anh Tú. The Cham’s Bani in the Central of Vietnam - a Form of Islam

Người post bài:  TT VHH

THE CHAM'S BANI IN THE CENTRAL OF VIETNAM

- A INDEGENOUS FORM OF ISLAM

 
ThS. Phan Anh Tú

(ĐHQG TP.HCM)

 
Đã đăng: AMANA Magazine, 2006

 
Đạo Bà Ni của người Chăm ở miền Trung Việt Nam - một loại hình Hồi giáo bản địa

Nhiều nguồn thư tịch của Champa và Trung Hoa cho biết, đạo Hồi được các thương gia Ả Rập, Ấn Độ và Java truyền bá vào Champa vào khoảng cuối thế kỷ thứ 9. Tuy nhiên, do quá trình "Nam tiến" của người Việt diễn ra mạnh mẽ trong nhiều thế kỷ sau đó đã làm cho đại bộ phận tộc người Chăm bị phân tán và xáo trộn. Phần lớn người Chăm chạy sang tị nạn tại vương quốc Cam Pu Chia, một số khác tìm đường vượt biển sang bán đảo Hải Nam của Trung Hoa hay sang tận đảo Java của Indonesia ngày nay. Số cư dân còn lại tập trung tại vùng Panduranga (Phan Rang, Phan Thiết ngày nay) là vùng đất cuối cùng của vương quốc Champa cổ. Do vậy, sinh hoạt tinh thần của người Chăm Hồi giáo cũng bị hoàn toàn cách biệt với thế giới Hồi giáo. Tuy đạo Hồi vẫn tiếp tục phát triển nhưng qua thời gian đã bị bản địa hóa và trở thành một loại hình tôn giáo mới gọi là đạo Bà Ni.   

The Cham is one of the 54 ethnic minority groups living in Vietnamese territory. With a population of over 100.000 people, the Cham has been residing mainly in Ninh Thuan, Binh Thuan (Central of Vietnam), Dong Nai, Tay Ninh (Southeast of Vietnam), An Giang (Southwest of Vietnam) provinces and Ho Chi Minh City (new name of Saigon city). Their dominant religions are Hinduism, Islam and Bani (an adapted form of Islam).

Champa and Chinese chronicle sources state that Islam was spread through the Champa kingdom around the late 9th century AD by Arabian and Javanese trade men. Under the reign of Indravarman III (918 - 959 AD), Po Klun Pilih Rajavara, a Cham Prime Minister, accepted many people of Javanese royal descents who took refuge in the Champa kingdom because of the Javanese Rajahs' cruel policy in that period. Through those people, Islam was directly preached in Cham noble families. Champa's king Po Alah also remained faithful to orthodox Islam. The king went to Mecca, the holy land, to research Islam for 37 years, after which he came back to Sri Bini (present day Binh Dinh) to rule the Champa kingdom for another 36 years (1000 - 1036 AD).

During king Po Alah's dynasty, both Hinduism and Islam flourished prosperously in the Amaravati area (Hue and Quang Nam at present). The "southward" process of the Viet people became powerful however in later centuries, which caused heavy distraction and disorder among the Cham people. Most of the Cham took refuge in the kingdom of Cambodia; others found their way to the sea and headed for the Hainam peninsular of China or southward to Java. Those who remained stayed together in Panduranga (now Phan Rang), the only remaining part of the kingdom. Thus, the spiritual activities of the Cham Muslim community in Panduranga became completely separated from the Muslim world. Although Islam still continued to flourish, it was adapted and influenced by Hinduism and indigenous cults until it became a new form of religion called Bani. The Cham who believe in Bani are called Bani Cham. They are socially isolated from the mainstream Cham community, who embrace orthodox Islam called Muslim Cham. 

Catholic priest and French researcher Durant reasoned that the word "Bani" originated from the word "ibn" in Arabic. To Malaysian Muslims, "bin" means "son" to intend to say "Allah's son". The reasoning has been quoted by scholars, but some Cham researchers are suspicious about its exact source of origin, because there is no relationship between God and son on Muslim principle. Rather, it is a difference between Islam and Christianity. Two other Cham intellectuals, Dohamide and Dorohem, have researched the basics of Cham language and suggested that "Bani" means "religion". If this word is intermixed with the word "Cham", it becomes "Bani Cham", which implies that "the Cham embraces the religion". Here, the religion is understood as Islam. Among the Cham communities of Central Vietnam, two-thirds of people are Hindu and one-third is Bani. Many scholars discuss the tendency of Hindunization and indigenous cultinisation in Bani, which are presented in conceptions and religiously practiced rituals. The Bani Cham for instance puts Allah in the ranks of fairies and considers the holy land of Mecca to be a paradise of Goddesses. Bani priests furthermore, are not responsible for their religion as regulations of Islamic commandments. On the contrary, it seems that they virtually do the duty as Hindu offering helmets. These dignitaries also take charge of coordinating the villages (‘Play' in Cham) and people can recognise them by their white clothes sewn in models different from normal faithfuls' clothes. It shows that the Bani Cham community respects them so solemnly that they are nearly sacred in society. Besides these facts, wine, a beverage listed as Haram (completed forbidden) by Muslims, is still drunk by Bani priests in ritual ceremonies. They conduct the holy rituals on behalf of the Bani Cham community to respond to the obligations of the Muslim faithful, such as chanting the Qur'an, performing five prayers a day, observing fasting in the Ramadan month, engaging in charity (Zakat) and conducting a pilgrimage to the holy land of Mecca at least ones in a lifetime. When fulfilling these obligations, People hold sacred ceremonies to welcome the priests and they give them many gifts and offerings.

By contrast, the Bani faithful don't have to conduct the Islamic regulations or affirm Kalima Shahadah to establish that they only worship Allah as a unique creator. These Islamic obligations are all performed by the dignitaries. Another difference is that in principle, Hindu Cham do not consume beef and Bani do not eat pork. According to Mr. Dorahime's comments however, only Bani dignitaries obey this Haram; the normal faithful seem to be flexible in what they eat and drink. Furthermore, the intermarriage between the Bani Cham and heretics is forbidden. This paradox is depicted in Champa ancient literature through an epic poem, Araya Cham Ni, a work that tells an unfortunate love story between a Hindu Cham boy and a Bani Cham girl. Po Guru is the leader of the Bani dignitary system and coordinates a system of 6 mullah ranks called Po Achar. These people have a thorough grasp of transmitting handwritten Bible content from generation to generation. As a result, there are no original Arabic words left in their bible. When researching Bani, Bishop Durant also realized that there were some strange changes in the Qur'an statements. The dignitary always performs his final prayers inside the mosque while the faithful are seated near an entrance. Each group then takes turns coming to a stipulated place, kowtowing according to their Hindu style, which means they lays themselves down on the floor and pray. The offerings contained in trays are usually carried on their heads to the mosque by women.

In the 1906s, to ensure that the Cham's Bani in Central Vietnam would maintains their traditional customs, a few Cham intellectuals, with the support of the Association of Muslim Cham in Saigon, arranged to convert the Bani Cham to the orthodox belief of Islam. The movement didn't gain a satisfactory result for many different reasons. Still, as a result of the 1960s missionary work, Ninh Thuan province, besides the Hindu Cham and the Bani Cham communities, has a minority population of Muslim Cham in Van Lam and Phuoc Nhon villages. Among these Muslim Cham, a few people went on pilgrimage to Mecca and became Hajji Halimad, a respected title in Islamic society.      

        

Lên trên

Cùng chủ đề

  • Vietnamese Seas and Islands: Their Long-Established Roots

  • Han Xiaorong. The Present Echoes of the Ancient Bronze Drum

  • Vietnamese Taoism

  • Vũ Khiêu. Vietnam through Dialogue among Civilizations

  • Esmond D. Smith Jr. and Cuong Pham. Doing Business in Vietnam

Thông báo

Tư vấn khoa học và kỹ năng nghiên cứu…

Tủ sách văn hoá học Sài Gòn

  • Thư viện ảnh
  • Thư viện video
  • Tủ sách VHH

Phóng sự ảnh: Toạ đàm khoa học: Xây dựng…

Hình ảnh văn hóa Tết xưa (sưu tầm)

Phóng sự ảnh: Lễ hội truyền thống VHH 2011

Phóng sự ảnh Lễ hội truyền thống VHH 2010

Thành phố Sankt-Peterburg, Nga

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi 2

Tranh Bùi Xuân Phái

Bộ tem tượng Phật chùa Tây Phương

Bộ ảnh: Đá cổ Sapa

Bộ ảnh: Phong cảnh thiên nhiên

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi

"Biển, đảo Việt Nam - Nguồn cội tự bao đời":…

Con dê trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Văn hóa Tết ở Tp.HCM (Chương trình truyền…

Văn hóa Tp. HCM: Một năm nhìn lại và động…

Phong tục Tết cổ truyền của người Nam Bộ

Bánh tét và Tết phương Nam

Con ngựa trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Điện Biên Phủ - Cuộc chiến giữa hổ và voi

Nhìn lại toàn cảnh thế giới từ 1911-2011…

Tọa độ chết - một bộ phim Xô-Việt xúc động…

Video: Lễ hội dân gian Việt Nam

Văn hoá Việt từ phong tục chúc Tết

Văn hoá Tết Việt qua video

Tết ông Táo từ góc nhìn văn hoá học

“Nếp nhà Hà Nội” trên “Nhịp cầu vàng”: tòa…

Văn hóa Thăng Long - Hà Nội qua video: từ…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Xem phim “Tử Cấm…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Người Thăng Long…

Phim "Chuyện tử tế" – tập 2 (?!) của “Hà…

Default Image

Hướng về 1000 năm TL-HN: "Chuyện tử tế" -…

Sách “Di sản Ấn Độ trong văn hóa Việt Nam”

Nguyễn Văn Bốn. Tín ngưỡng thờ Mẫu của người…

Sách: Quản lý và khai thác di sản văn hóa…

Hồ Sĩ Quý. Con người và phát triển con người

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 3

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 2

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 1

Hồ Sỹ Quý. Tiến bộ xã hội: một số vấn đề về…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á (Phụ…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Hồ Sĩ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Sách: Chuyên đề Văn hoá học

Sách: Một số vấn đề về hệ giá trị Việt Nam…

FitzGerald. Sự bành trướng của Trung Hoa…

Hữu Đạt. Đặc trưng ngôn ngữ và văn hoá giao…

Sống chụ son sao (Tiễn dặn người yêu)

Gs. Mai Ngọc Chừ. Số phận & Tâm linh

Trần Văn Cơ. Những khái niệm ngôn ngữ học…

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 3 - hết)

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 2)

Các nhà VHH nổi tiếng

Julian Haynes Steward

Wen Yi'duo (Văn Nhất Đa)

Leslie Alvin White

Huang Wen'shan (Hoàng Văn Sơn)

Radcliff-Brown, Alfred Reginald

Sapir, Edward

Margaret Mead

Thăm dò ý kiến

Bạn thích cuốn "Cơ sở văn hoá VN" của tác giả nào nhất?

Chu Xuân Diên - 4.8%
Lê Văn Chưởng - 0.9%
Trần Diễm Thuý - 1%
Trần Ngọc Thêm - 37.4%
Trần Quốc Vượng - 53%
The voting for this poll has ended on: 26 06, 2020

Tổng mục lục website

tong muc luc

Tủ sách VHH Sài Gòn

tu sach VHH SG

Thống kê truy cập

  • Đang online :
  • 112
  • Tổng :
  • 3 8 2 0 7 1 9 7
  • Đại học quốc gia TPHCM
  • Đại học KHXH&NV
  • Tran Ngoc Them
  • T.c Văn hóa-Nghệ thuật
  • Tc VHDG
  • Viện NCCN
  • Khoa Văn hóa học
  • Khoa Đông phương học
  • Phòng QLKH
  • Khoa Việt Nam học
  • Khoa Hàn Quốc học
  • BM Nhật Bản học
  • Khoa Văn học - Ngôn ngữ
  • Khoa triết học
  • Khoa Quan hệ quốc tế
  • Khoa Xã hội học
  • Bảo tàng Lịch sử - Văn hóa
  • viettems.com
  • myfaifo.com
Previous Next Play Pause

vanhoahoc.vn (các tên miền phụ: vanhoahoc.edu.vn ; vanhoahoc.net)
© Copyright 2007-2015. Bản quyền thuộc Trung tâm Văn hóa học Lý luận và Ứng dụng, Trường Đại học KHXH & NV - ĐHQG Tp. HCM
ĐT (028) 39104078; Email: ttvanhoahoc@hcmussh.edu.vn; ttvanhoahoc@gmail.com. Giấy phép: số 526/GP-BC, do Bộ Thông tin và Truyền thông cấp ngày 27-11-2007
Ghi rõ nguồn vanhoahoc.vn khi phát hành lại các thông tin từ website này.

Website được phát triển bởi Nhà đăng ký tên miền chính thức Việt Nam trực thuộc Trung Tâm Internet VNNIC.

Vietnamese Culture