logo

  • Trang chủ
  • Giới thiệu
    • Thư ngỏ
    • Khái quát về Trung tâm
    • Nhân lực Trung tâm
      • Thành viên Trung tâm
      • Cộng tác viên
    • Giới thiệu Khoa Văn hóa học
      • Khái quát về Khoa
      • Nhân lực của Khoa
  • Tin tức
    • Tin nhà (Trung tâm)
    • Tin ngành
    • Tin liên quan
  • Đào tạo - Huấn luyện
    • Các chương trình
    • Tổ chức và Hiệu quả
    • Đào tạo ở Khoa VHH
      • Chương trình đào tạo
      • Kết quả đào tạo
  • Nghiên cứu
    • Lý luận văn hóa học
      • LLVHH: Những vấn đề chung
      • VHH: Phương pháp nghiên cứu
      • VHH: Các trường phái - trào lưu
      • Loại hình và phổ quát văn hóa
      • Các bình diện của văn hóa
      • Văn hóa học so sánh
      • Vũ trụ quan phương Đông
      • Văn hóa và phát triển
      • VHH và các khoa học giáp ranh
    • Văn hóa Việt Nam
      • VHVN: Những vấn đề chung
      • Văn hóa cổ-trung đại ở Viêt Nam
      • Văn hóa các dân tộc thiểu số
      • Văn hóa Nam Bộ
      • Văn hóa nhận thức
      • Văn hóa tổ chức đời sống tập thể
      • Văn hóa tổ chức đời sống cá nhân
      • Văn hóa ứng xử với môi trường tự nhiên
      • Văn hóa ứng xử với môi trường xã hội
    • Văn hóa thế giới
      • VH Phương Đông: Những vấn đề chung
      • VH Phương Tây: Những vấn đề chung
      • Quan hệ văn hóa Đông - Tây
      • Văn hóa Trung Hoa và Đông Bắc Á
      • Văn hóa Đông Nam Á
      • Văn hóa Nam Á và Tây Nam Á
      • Văn hóa châu Âu
      • Văn hóa châu Mỹ
      • Văn hóa châu Phi và châu Úc
    • Văn hóa học ứng dụng
      • VHƯD: Những vấn đề chung
      • VHH nghệ thuật
      • Văn hóa đại chúng
      • Văn hóa giao tiếp
      • Văn hóa du lịch
      • Văn hóa đô thị
      • Văn hóa kinh tế
      • Văn hóa quản trị
      • Văn hóa giáo dục - khoa học
    • Tài liệu phổ cập VHH
      • Văn hóa Việt Nam
      • Văn hóa thế giới
      • VHH ứng dụng
    • Tài liệu tiếng nước ngoài
      • Theory of Culturology
      • Vietnamese Culture
      • Applied Culturology
      • Other Cultures
      • 中文
      • Pусский язык
    • Thư Viện Số (Sách - Ảnh - Video)
      • Tủ sách Văn hoá học
      • Thư viện ảnh
      • Thư viện video
    • Các nhà văn hóa học nổi tiếng
  • Tiện ích
    • Dịch vụ Văn hóa học
    • Dịch vụ ngoài VHH
    • Trợ giúp vi tính
    • Từ điển Văn hóa học
    • Thư viện TT và Khoa
    • Tổng mục lục website
    • Tủ sách VHH Sài Gòn
    • Giải đáp thắc mắc
  • Thư giãn VHH
    • Văn chương Việt Nam
    • Văn chương nước ngoài
    • Nghệ thuật Việt Nam
    • Nghệ thuật thế giới
    • Hình ảnh vui
    • Video vui
  • Diễn đàn
  • Liên hệ
  • Trang chủ
  • Nghiên cứu
  • Tài liệu tiếng nước ngoài
  • Theory of Culturology
Sunday, 24 May 2009 16:01

Marlene Laruelle. Russian Culturology: Continuing Where Marxism Left off

Người post bài:  TT VHH

 

 

RUSSIAN CULTURLOGY:

CONTINUING WHERE MARXISM LEFT OFF

Marlene Laruelle

It is difficult to talk about the role of the “Russian idea” today in general terms.  In the academic realm, many of the textbooks of culturology (not all, but a majority) are a kind of institutionalization of the debates about ‘the Russian idea.’ Culturology presents itself both as teaching this thought and as continuing it after what is seen as the Soviet hiatus.

 

 

Washington Profile: The end of communism brought with it the end of Marxist-Leninist thought in Russian academic life, and therefore created an ideological vacuum.  What, if anything, is taking its place in the post-communist intellectual space?  Do you see any continuation with the ideology or methodology of dialectical materialism?

Marlene Laruelle: Many ideological elements have replaced Marxism.  In the academic realm that I work, new disciplines have appeared which aim to offer a global explanation of the world.  These disciplines include culturology, geopolitics, conflict studies, ethno-politics, etc.  Take culturology, for example.  Today, it is nearly always a required course in the first year of university, whether in human sciences, exact and natural sciences, law, economics, medicine or technical disciplines. Culturology is most often taught in the second year in the form of an introduction to philosophy. In many universities, especially in the provinces, teachers of culturology are former teachers of Marxism, dialectical materialism (diamat) or occasionally atheism. Culturology claims to be the precise opposite of what Marxist teaching was in the USSR. Though the latter is used as a counter-example, the relationship between them is in fact far more complex: culturology turns out to be a mirror of Soviet Marxism, since it seems to reflect it by reversing its terms. This kinship, which is of course denied, appears quite clearly in the epistemological and methodological area. Even though culturology sees itself as a rehabilitation of the Russian intellectual tradition of debate about national identity, it cannot be understood without the reference to Soviet Marxism, of which it is in many ways the continuation: its desire for a total explanation of the world, its aspiration towards a scientific status inspired by the exact sciences, its relationship with truth appear to be borrowed straight from Soviet science. And so it combines a nationalist discourse with classic ideas similar to Slavophile teachings (condemning Western universalism, insisting on Russia’s messianic destiny) and scientific stereotypes inherited from diamat.

Washington Profile: What is the role of the "Russian Idea" in Russia? What does it mean to Russians today? 

Laruelle: It is difficult to talk about the role of the “Russian idea” today in general terms.  In the academic realm, many of the textbooks of culturology (not all, but a majority) are a kind of institutionalization of the debates about ‘the Russian idea.’ Culturology presents itself both as teaching this thought and as continuing it after what is seen as the Soviet hiatus. It does not restrict itself to presenting as a historical object the thinking that evolved in the 19th century on the question of national identity, but sees it as a contemporary reality that still has meaning for today’s Russia. It considers itself to be an integral part of this discourse, invites students to continue it and sees it as entirely legitimate for post-Soviet Russia.

Washington Profile:  What impact are these new disciplines having on Russian attitudes about the West and the rest of the world?

Laruelle: With its obsession with the nation, culturology takes its place in its own times and among the most current fashions in the post-Soviet space. Indeed it is attempting to channel, classify and ‘make scientific’ contemporary concerns about identity. Far from presenting the nation as an intellectual, political construct, arising along with others from the profound social upheaval brought about by economic modernity, culturology is elaborating a ‘primordialist’ discourse around community. This reification of the object is visible in the use of the terms ‘people’, ‘ethnos’, ‘nation’ or ‘mentality’, all of them interchangeable. In all the textbooks Russia is portrayed as a world apart. The classic notion, in 19th-century Russian thought, of the bridge or crossroads between ‘East’ and ‘West’ always takes up at least one chapter. The clichés wheeled on are the most traditional ones, which repeat old Slavophile assumptions: whereas the West is historical and characterized by individualist and materialist values, the East is ahistorical and is distinguished by its collectivism and spirituality.Culturology claims not to be interested in Russian history alone but world history, but this presumption of universality is accompanied by a rejection of Western universalism, which is alleged to crush or deny nations. In fact, culturology’s universality remains very limited, since the chapters devoted to non-European worlds are almost, and in some textbooks, totally non-existent; it appears that only Russia is challenging the West’s claim to universality. This culturology seems trapped in the traditional Slav dichotomy between Russia and the West and cannot bring into focus other ‘regional civilizations,’ such as Asia or Africa, to counteract what it understands as Europe’s identity imperialism. All the textbooks give special emphasis to Russia, which takes up between one-third and two-thirds of the text.

Washington Profile: How receptive are students and the populace at large to the ideas that you say are becoming entrenched in academic discourse?  Is this ideological framework likely to see a similar fate as Marxism, in terms of the private, and then outright rejection of its ideas?

Laruelle: It is hard to gauge the level of reception from students, since there is not much research on this topic.  It is possible to compare the future of this discourse with that of Marxism, and say that it will not impact the thoughts of individuals.  One can also just as readily propose the opposite scenario:  the existence of disciplines like culturology prove that the Marxist-Leninist vulgate, although rejected in daily life, deeply penetrated the systems of thought of many citizens, who continue to seek meaning through alternate globalizing visions of the world. What is certain is that in the public opinion polls conducted in Russia (especially by the Levada Center), we see that xenophobia among youth against ‘outsiders’ is growing sharper, and the idea that Russians constitutes ‘a world apart’ is developing alongside this.  These tendencies may not be a direct consequence of these new academic disciplines, but culturology is just one of the forms of expression of the mainstream nationalism that we are seeing in Russia. 

Washington Profile: What parallels, if any, can you draw between the ideological processes that are occurring in today's Russia, and those that are occurring in the West, and particularly, in the U.S.? Is this a uniquely Russian phenomenon or part of a more universal ideological movement? 

Laruelle: I think that Russian culturology can be seen as an epiphenomenon of a more general trend that arose in the West with the end of the Cold War, the supposed death of ideologies and the disappearance of the opposition between communism and capitalism. Western countries have also witnessed the re-emergence of (geo)cultural or civilizational explanatory modes: the division of Yugoslavia, for example, has been presented as the resurgence of the historical and religious line that separates the old Hapsburg Balkan lands under Ottoman domination, while economic difficulties - meaning that richer countries or regions no longer wish to subsidize poorer ones - have received less emphasis. The success of Samuel Huntington’s “Clash of Civilizations” and the return of geopolitical discourse, especially in the U.S., are only the tip of the iceberg; with the intellectual retreat of Marxism, socio-economic explanations appear to be fading at the expense of the idea that only analysis of national identities, cultures and religions gives us the explanation of today’s world. So culturology is only the Russian version of a more universal ideological movement we can also find in the U.S.

Washington Profile: Projecting out, what do you see could be the impact of these processes on Russia's domestic and foreign policy?

Laruelle: I think that the spirit of nationalism could have an impact on other issues, although the domestic effect is likely to be greater.  The public attitude concerning the management of the war in Chechnya is a troubling example.  The relative lack of a reaction in the face of authoritarian policies and the limitation of civil liberties also seem to reveal the effects of the rise of nationalistic feelings. With respect to foreign policy, this phenomenon could reinforce anti-western sentiments in Russia.  However, in any case, the desire for Russia to affirm its autonomy and refuse to align systematically with either the U.S. or Europe (which are themselves often in opposition) is understandable, and would occur even without this kind of discourse.  

Washington Profile: If things continue on their present course, what do you think the Russian academic or intellectual landscape will look like in 10-15 years? Will it be more diverse in terms of the availability of competing viewpoints and ideologies, or more centralized around the concepts we have been discussing? 

Laruelle: It is impossible to predict what will happen in a country in a decade.  Things changed so rapidly in the 1980’s, and we could see similar profound changes in the upcoming ten years.  What’s important to realize is that Russia’s trajectory since the end of the 1990’s has revealed the need for a paternalistic and even authoritarian policy system and a desire for stability.  Culturology does not disagree with Putin’s practices and serves to reinforce his power.  The discourse implies that it is necessary to end the schisms which divided Russian society in the 1990’s, due to the violent reforms of liberal Yeltsinism, in order to find a model of development which calls for a social, historical, and political consensus – at the cost of public liberties. 

Sourse: www.washprofile.org

Lên trên

Cùng chủ đề

  • Ho Si Quy. On cultural environment and cultural environment in Vietnam

  • Thomas A. Bauer. The Cultural Turn in Communication Studies

  • Fatemeh farahani. The Cultural Aspect of Technology

  • Laavanyan. E.B Tylor And the Problem of Primitive Culture

  • William James. What Pragmatism Means

Thông báo

Tư vấn khoa học và kỹ năng nghiên cứu…

Tủ sách văn hoá học Sài Gòn

  • Thư viện ảnh
  • Thư viện video
  • Tủ sách VHH

Phóng sự ảnh: Toạ đàm khoa học: Xây dựng…

Hình ảnh văn hóa Tết xưa (sưu tầm)

Phóng sự ảnh: Lễ hội truyền thống VHH 2011

Phóng sự ảnh Lễ hội truyền thống VHH 2010

Thành phố Sankt-Peterburg, Nga

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi 2

Tranh Bùi Xuân Phái

Bộ tem tượng Phật chùa Tây Phương

Bộ ảnh: Đá cổ Sapa

Bộ ảnh: Phong cảnh thiên nhiên

Bộ ảnh: Việt Nam quê hương tôi

"Biển, đảo Việt Nam - Nguồn cội tự bao đời":…

Con dê trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Văn hóa Tết ở Tp.HCM (Chương trình truyền…

Văn hóa Tp. HCM: Một năm nhìn lại và động…

Phong tục Tết cổ truyền của người Nam Bộ

Bánh tét và Tết phương Nam

Con ngựa trong văn hóa và văn hóa Việt Nam

Điện Biên Phủ - Cuộc chiến giữa hổ và voi

Nhìn lại toàn cảnh thế giới từ 1911-2011…

Tọa độ chết - một bộ phim Xô-Việt xúc động…

Video: Lễ hội dân gian Việt Nam

Văn hoá Việt từ phong tục chúc Tết

Văn hoá Tết Việt qua video

Tết ông Táo từ góc nhìn văn hoá học

“Nếp nhà Hà Nội” trên “Nhịp cầu vàng”: tòa…

Văn hóa Thăng Long - Hà Nội qua video: từ…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Xem phim “Tử Cấm…

Hướng về 1000 năm TL-HN: Người Thăng Long…

Phim "Chuyện tử tế" – tập 2 (?!) của “Hà…

Default Image

Hướng về 1000 năm TL-HN: "Chuyện tử tế" -…

Sách “Di sản Ấn Độ trong văn hóa Việt Nam”

Nguyễn Văn Bốn. Tín ngưỡng thờ Mẫu của người…

Sách: Quản lý và khai thác di sản văn hóa…

Hồ Sĩ Quý. Con người và phát triển con người

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 3

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 2

Alonzo L. Hamby. Khái quát lịch sử Mỹ. Phần 1

Hồ Sỹ Quý. Tiến bộ xã hội: một số vấn đề về…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á (Phụ…

Hồ Sỹ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Hồ Sĩ Quý. Về Giá trị và Giá trị Châu Á…

Sách: Chuyên đề Văn hoá học

Sách: Một số vấn đề về hệ giá trị Việt Nam…

FitzGerald. Sự bành trướng của Trung Hoa…

Hữu Đạt. Đặc trưng ngôn ngữ và văn hoá giao…

Sống chụ son sao (Tiễn dặn người yêu)

Gs. Mai Ngọc Chừ. Số phận & Tâm linh

Trần Văn Cơ. Những khái niệm ngôn ngữ học…

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 3 - hết)

Đoàn Văn Chúc. Văn hóa học (Phần 2)

Các nhà VHH nổi tiếng

Julian Haynes Steward

Wen Yi'duo (Văn Nhất Đa)

Leslie Alvin White

Huang Wen'shan (Hoàng Văn Sơn)

Radcliff-Brown, Alfred Reginald

Sapir, Edward

Margaret Mead

Thăm dò ý kiến

Bạn thích cuốn "Cơ sở văn hoá VN" của tác giả nào nhất?

Chu Xuân Diên - 4.8%
Lê Văn Chưởng - 0.9%
Trần Diễm Thuý - 1%
Trần Ngọc Thêm - 37.4%
Trần Quốc Vượng - 53%
The voting for this poll has ended on: 26 06, 2020

Tổng mục lục website

tong muc luc

Tủ sách VHH Sài Gòn

tu sach VHH SG

Thống kê truy cập

  • Đang online :
  • 14
  • Tổng :
  • 3 4 2 8 5 1 3 8
  • Đại học quốc gia TPHCM
  • Đại học KHXH&NV
  • Tran Ngoc Them
  • T.c Văn hóa-Nghệ thuật
  • Tc VHDG
  • Viện NCCN
  • Khoa Văn hóa học
  • Khoa Đông phương học
  • Phòng QLKH
  • Khoa Việt Nam học
  • Khoa Hàn Quốc học
  • BM Nhật Bản học
  • Khoa Văn học - Ngôn ngữ
  • Khoa triết học
  • Khoa Quan hệ quốc tế
  • Khoa Xã hội học
  • Bảo tàng Lịch sử - Văn hóa
  • viettems.com
  • myfaifo.com
Previous Next Play Pause

vanhoahoc.vn (các tên miền phụ: vanhoahoc.edu.vn ; vanhoahoc.net)
© Copyright 2007-2015. Bản quyền thuộc Trung tâm Văn hóa học Lý luận và Ứng dụng, Trường Đại học KHXH & NV - ĐHQG Tp. HCM
ĐT (028) 39104078; Email: ttvanhoahoc@hcmussh.edu.vn; ttvanhoahoc@gmail.com. Giấy phép: số 526/GP-BC, do Bộ Thông tin và Truyền thông cấp ngày 27-11-2007
Ghi rõ nguồn vanhoahoc.vn khi phát hành lại các thông tin từ website này.

Website được phát triển bởi Nhà đăng ký tên miền chính thức Việt Nam trực thuộc Trung Tâm Internet VNNIC.

Theory of Culturology